Khamis, 21 Mac 2013

AYAT-AYAT CINTA




Alhamdulillah…akhirnya aku berjaya menghabiskan novel “Ayat-ayat Cinta” karangan Habiburrahman E-Shirazy, novelis Indon yang mencapai tahap best seller untuk buku ini…walaupun mengambil masa “2 BULAN”!sesuatu yang diluar kebiasaanku…buku biasanya aku habiskan paling lama dalam masa seminggu…sebenarnya aku ingin mentelaah sekhusyuk mungkin isinya yang jarang kutemui idea sebegitu dan dalam sibuk yang selalu mengejarku…

Sebenarnya aku bukan pengemar novel cinta malahan maaf boleh dikatakan ‘die hard hater’ untuk novel cinta picisan..Buku ini pun rasanya dah berpuluh kali dipesan Ustaz Iman lewat email-emailnya untuk dibaca pemberiannya yang satu ini jauh di bumi Kinanah…Jazakallah ya Ustaz, ana temui apa yang ana cari…Dalam mindaku seperti sudah tertulis novel cinta tak membangunkan minda tapi menghancurkan fikrah merosakkan aqli hidup dalam anganan…

Namun, sebelum membaca aku mendapat pandangan dari teman-teman sudah habis membacanya malah ada yang berkali-kali membacanya…”kalaulah aku dapat Fahri”, “bertuahnya kalau jadi Fahri”, bahagianya hidup kalau bersuamikan Fahri”, dan bermacam-macam komen teman yang mampir di gegendang telingaku. Malahan ada teman-teman yang berkali-kali menonton filem dari novel ini…Sejujurnya, aku takkan menonton novel yang difilemkan kerna selalunya terlalu banyak nilai-nilai glamour dan bumbu berlebihan yang ditokoktambah untuk nilai komersial. Hingga hilang nilai seni dan estetika apatah lagi keaslian penceritaan dalam novel itu sendiri…

Setelah habis ‘Ayat-ayat Cinta kuterokai, apa yang aku temui bukan “CINTA” sebagaimana komen teman-teman…tapi betapa indahnya ISLAM seperti apa yang cuba dipraktikkan dan difahami “Fahri”…atau itulah ISLAM yang selalunya terlepas pandang oleh penganutnya sendiri…

Rasa kagum mengetahui apa yang Rasulullah lakukan mengenai tatacara perlakuan antara Muslim dan Bukan Islam…Di situ letak indahnya Islam yang mungkin kita Muslim sejak azali tidak pernah mengetahui atau tak ingin ketahui…Ia mengingatkan aku pada satu kisah Rasulullah dengan pengemis Yahudi seperti yang selalu ayahandaku ceritakan dulu yang meyebabkan tubir mataku tidak mampu menahan untuk menitiskan air mata kerana terharu dengan kemuliaan akhlak Baginda… 

Sejujurnya juga aku mendapat pengajaran yang mahal dari novel ini.Ia berkenaan SABAR+IKHLAS=ISLAM…Seseorang yang rasa iman dah cukup dan terlalu sempurna untuk diuji Allah sebagaimana Fahri yang tetap ada khilafnya…IKHLAS sbenarnya susah untuk dicapai…kekadang dalam beribadat walaupun kita rasa hanya utk ALLAH tapi tanpa sedar ia bercampur unsur riya’…Oleh itu, marilah kita bersama-sama mantapkan iman dan jagalah hati sebaik-baiknya…

Wallahu’alam…



Monday, January 18, 2010 at 1:30pm

Tiada ulasan:

Catat Ulasan